Άδικη επίθεση στον Μητροπολίτη Μεσογαίας Νικόλαο

Με το παρών άρθρο θα επιχειρήσουμε μια πρώτη ερμηνεία στην άδικη επίθεση που δέχθηκε αυτές τις ημέρες, ο Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος.


Η επίθεση έλαβε χώρα σε σελίδα του FB, η οποία δημοσίευσε το άρθρο μας με τίτλο:

Μητροπολίτης Μεσογαίας κ. Νικόλαος: «Θεός που αποδεικνύεται πως υπάρχει ή πως δεν υπάρχει, δεν υπάρχει!», το οποίο είναι απόσπασμα από το βιβλίο του Σεβασμιωτάτου «Αν υπάρχει ζωή, θέλω να ζήσω».

Αφορμή για την επίθεση ήταν πιθανότατα η μεγάλη απήχηση που είχε το άρθρο στον κόσμο, καθώς δεκάδες χιλιάδες άτομα διάβασαν το κείμενο, ενώ οι αρνητικές αντιδράσεις δεν ξεπερνούσαν στον αριθμό τις...5!!!

Ωστόσο, πριν σχολιάσουμε την επίθεση, αυτή καθ'εαυτή, στο πρόσωπο του Σεβασμιωτάτου, θα επιχειρήσουμε να κάνουμε μια σύντομη ερμηνεία των λεγομένων του.

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος, λέγοντας «πως Θεός που αποδεικνύεται πως υπάρχει ή πως δεν υπάρχει, δεν υπάρχει!» επαναλαμβάνει την διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας και του Ευαγγελίου πως η γνώση Του Θεού δεν αποτελεί απόκτημα ή ανθρώπινη κατάκτηση αλλά Δώρο Θεού. Στην πρώτη παράγραφο του αποσπάσματος ο Σεβασμιώτατος αναφέρει:

«Ο Θεός δεν προσεγγίζεται λογικά. Αν έτσι συνέβαινε θα Τον ανακάλυπταν οι έξυπνοι, οι μορφωμένοι και οι σοφοί του κόσμου. Συχνά η αλήθεια κρύβεται από τα μάτια «των σοφών και συνετών και αποκαλύπτεται νηπίοι» (Ματθ.ια' 25).

Φυσικά, η θέση αυτή ενοχλούσε και ενοχλεί πολλούς, από τους πρώτους ακόμη αιώνες μετά τον Χριστό και φθάνοντας στο σήμερα, οι οποίοι είναι οπαδοί της άποψης, πως η γνώση μόνη της μπορεί να οδηγήσει στο Θεό. Η άποψη αυτή εδώ και αιώνες δεν είναι τίποτε άλλο από μια κατεγνωσμένη και καταδικασμένη από την Εκκλησία μας αίρεση με το όνομα Γνωστικισμός-Νεοπλατωνισμός.

Ο Νεοπλατωνισμός-Γνωστικισμός δεν είναι τίποτε άλλο από το αρχαίο ψέμα του αρχεκάκου και μισάνθρωπου όφεως που έχει αλλάξει χιλιάδες μάσκες ανά τους αιώνες αλλά το κύριο νόημα του είναι πάντα το ίδιο και είναι το παρακάτω:

«Άνθρωπε, με τη γνώση μπορείς να γίνεις Θεός από μόνος σου!!!».

Βεβαίως, η ορθή Ευαγγελική διδασκαλία μας διδάσκει μια και μοναδική αλήθεια, ότι ο Θεός είναι ο χορηγός όλων των χαρισμάτων στον άνθρωπο και όλα τα χαρίσματα και οι αρετές αποτελούν Δωρεές του Θεού αρκεί να υπάρχει ένα πράγμα, η ταπείνωση που είναι αντίθετη της υπερηφάνειας που έδιωξε τους πρωτόπλαστους από τον Παράδεισο και διέκοψε την σχέση - επι-κοινωνία Θεού και ανθρώπου.

Χαρακτηριστικά, ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς στην Ομιλία «εις την κατά τον Τελώνην και τον Φαρισαίον του Κυρίου παραβολήν», αναφέρει τα εξής:

«Η ταπείνωσις όχημά εστιν της προς τον Θεόν αναβάσεως».

Τα παραπάνω άλλωστε και τίποτα περισσότερο αναδεικνύει και ο Σεβασμιώτατος Μεσογαίας στο απόσπασμα του βιβλίο του που παραθέσαμε αναφέροντας:

«Στην Ορθόδοξη παράδοση, αντί να ψάχνουμε αποδείξεις για την ύπαρξη και ουσία του Θεού, αγωνιζόμαστε για την αποκάλυψη της παρουσίας Του στην ζωή μας και για την κοινωνία του προσώπου Του, όταν κανείς ζει την ευλογία της παρουσίας Του και το μυστήριο της κοινωνίας Του, δεν έχει ανάγκη να απαντήσει στο ερώτημα της ύπαρξής Του, όλα τα σχετικά ερωτήματα εκφυλίζονται πριν λάβουν την απάντησή τους.»

Και πως:

«Η ουσία του Θεού είναι αμέθεκτη, ενώ οι άκτιστες ενέργειές Του μεθεκτές.
Εμείς δεν γνωρίζουμε ούτε κατανοούμε την ουσία Του, μόνο μυστηριακώς και μυστικώς κοινωνούμε τη φύση Του, γινόμαστε «κοινωνοί θείας φύσεως» (Β' Πέτρ.α' 4).»

Το συμπέρασμα από τα παραπάνω μπορεί να αποτυπωθεί σε μια και μόνο φράση:

Ο Θεός δεν ανακαλύπτεται, αλλά αποκαλύπτεται και αποκαλύπτεται στους πράους και ταπεινούς στην καρδιά.

Φυσικά αυτό ενοχλεί κάποιους, οι οποίοι επηρεασμένοι από τον Νεοπλατωνισμό και τον Γνωστικισμό του χθες και του σήμερα, θεωρούν όχι μόνον ότι θα ανακαλύψουν με το νου τους το Θεό αλλά δολίως σκεπτόμενοι, πιστεύουν πως όταν αυτό συμβεί, θα τον αναλύσουν και θα τον εξετάσουν εξονυχιστικώς.

Αυτό μάλλον είναι βλασφημία διότι οτιδήποτε ανακάλυψε, ανέλυσε και επεξεργάστηκε ο άνθρωπος έως σήμερα, το έκανε εργαλείο του και υπηρέτη του.

Αγνοούν την Πατερική διδασκαλία περί νου και διανοίας, η οποία διαχωρίζει την εγκεφαλική λειτουργία από την ανθρώπινη διάνοια, που εδράζεται στο χώρο της καρδίας και μόνο μέσα από αυτήν ο άνθρωπος μπορεί να αντιληφθεί τον πνευματικό κόσμο και να πλησιάσει το Θεό δια μέσω του Υιού Του Ιησού Χριστού εν Αγίω Πνεύματι, όπως οι Θεόπτες Θεολόγοι της Εκκλησίας μας, Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Συμεών ο Νέος Θεολόγος, Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς κτλ.

Ο Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης, τονίζει πως ο πνευματικός άνθρωπος, βοηθούμενος από το Άγιο Πνεύμα, έχει γνώση και εμπειρία πραγμάτων και καταστάσεων, που είναι εντελώς άγνωστα, γι' αυτόν που δεν έχει αναγεννηθεί, εν Αγίω Πνεύματι. Λέει χαρακτηριστικά:

«Τα επίγεια, μαθαίνονται με την επίγεια διάνοια, ενώ ο Θεός και όλα τα ουράνια, γνωρίζονται μόνο με το Άγιο Πνεύμα.

Θα μπορούσαμε να γράφουμε μέρες για τα παραπάνω και ευχαριστούμε από καρδιάς τους φίλτατους αμφισβητίες του Σεβασμιωτάτου Νικολάου που μας έδωσαν την ευκαιρία να γράψουμε το σύντομο αυτό κείμενο, όμως πιστεύουμε πως μέρες που είναι θα πρέπει να βιώνουμε την κατάνυξη η οποία απορρέει από την πορεία προς την μεγάλη εβδομάδα και το Θείο Πάθος.

Όπως έλεγε και ο αείμνηστος Παναγόπουλος Άνθρωπος που δεν θα ζήσει τα Πάθη του Χριστού δεν θα κάνει Πάσχα γι' αυτό θα επιλέξουμε τη σιωπή και θα επανέλθουμε με το Β' και τελευταίο μέρος του άρθρου μετά το Πάσχα, στο οποίο θα αναλύσουμε την τεχνική που χρησιμοποιούν αλλά και τον στόχο που έχουν όσοι κάνουν επιθέσεις τέτοιου τύπου σε άτομα της Εκκλησίας αλλά και στην ίδια την Εκκλησία κατ' επέκταση.

Με ειλικρινή Εν Χριστώ αγάπη και ευγνωμοσύνη ευχόμαστε σε όλους σας
Καλή Ανάσταση!!

Πηγή: https://orthodoxia.online