Στις 13 Μαρτίου η δεύτερη ψηφοφορία για το άρθρο 3

Εντονο προβληματισμό προκαλεί στην Εκκλησία η υπερψήφιση του άρθρου 3 του Συντάγματος, το οποίο περνά πλέον στη δεύτερη ψηφοφορία που θα διεξαχθεί στις 13 Μαρτίου.
Εκκλησιαστικές πηγές μιλώντας στο Διεθνές Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ανέφεραν ότι δεν αποκλείεται το προσεχές διάστημα να έχουμε πρωτοβουλίες εκ μέρους Ιεραρχών, αλλά και Κληρικών, προκειμένου να πείσουν τους τοπικούς κυρίως βουλευτές να μεταβάλουν τη γνώμη τους ενόψει της δεύτερης ψηφοφορίας. Αν και, όπως τόνιζαν με εμφανή απογοήτευση, κάτι τέτοιο κρίνεται εξαιρετικά δύσκολο. Κι αυτό, καθώς το συγκεκριμένο άρθρο πέρασε με την οριακή πλειοψηφία των 151 ψήφων. Η αρχική καταμέτρηση έδινε 150 ψήφους.

Πληροφορίες αναφέρουν επίσης, ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, κ. Ιερώνυμος δεν προτίθεται να ζητήσει τη σύγκληση της Ιεραρχίας για το θέμα, ωστόσο ενδεχομένως να αναγκαστεί να το κάνει αν πληθύνουν οι αντιδράσεις και οι πιέσεις εκ μέρους των Ιεραρχών.

Τα επίσημα αποτελέσματα επί τους άρθρου είναι τα εξής:

- άρθρο 3 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους): 151 «ΝΑΙ», 101 «ΟΧΙ», 19 «ΠΑΡΩΝ»

- άρθρο 3 παρ.2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους): 151 «ΝΑΙ», 102 «ΟΧΙ», 19 «ΠΑΡΩΝ»

- άρθρο 3 παρ. 3 (κατάργηση παραγράφου): 167 «ΝΑΙ», 101 «ΟΧΙ», 4 «ΠΑΡΩΝ»

- άρθρο 3 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους): 153 «ΝΑΙ», 115 «ΟΧΙ», 4 «ΠΑΡΩΝ»

Αντίθετη η Αρχιεπισκοπή

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Πρακτορείου Εκκλησιαστικών Ειδήσεων Εκκλησιαστικά Νέα Θεσσαλίας , στο άκουσμα της αρχικής είδησης ότι το εν λόγω άρθρο έλαβε 150 ψήφους, εκκλησιατικές πηγές ανέφεραν ότι πάγια θέση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου και της Εκκλησίας της Ελλάδος ήταν να μην υπάρξει καμία αλλαγή στο άρθρο 3 του Συντάγματος και καμία αναφορά στο προοίμιο του Συντάγματος περί ουδετερόθρησκου κράτους.
Αυτή η θέση είχε εκφρασθεί από την Εκκλησία και μάλιστα σθεναρά ενώπιον του υπουργού κ. Κατρούγκαλου και άλλων υπουργών και βουλευτών σε σχετική εκδήλωση στο Πολεμικό Μουσείο ήδη από τις 7 Ιουνίου του 2017 και υποστηρίχθηκε μέσα από τρεις εμπεριστατωμένες εισηγήσεις ειδικών σε σχετική εκδήλωση της αρχιεπισκοπής Αθηνών.
«Η Πάγια θέση του Αρχιεπισκόπου και της Εκκλησίας είναι ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος και καμία ανάγκη αλλαγής του άρθρου 3 του Συντάγματος ή πρόσθεσης οποιασδήποτε ρήτρας περί ουδετερόθρησκου Κράτους. Η Ιερά Σύνοδος είχε αποστείλει σχετική επιστολή και στους Έλληνες Βουλευτές. Δεν υπάρχει κανένας λόγος και καμία ανάγκη Εθνική ή κοινωνική» ανέφερε με έμφαση στο Διεθνές Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Ορθοδοξία» ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου, Ενημερώσεως και Επικοινωνίας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών κ. Χάρης Κονιδάρης.

ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 3 .

1. Eπικρατούσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Eκκλησίας του Xριστού. H Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Eίναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Iερά Σύνοδο των εν ενεργεία Aρχιερέων και από τη Διαρκή Iερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Kαταστατικός Xάρτης της Eκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Tόμου της κθ΄ (29) Iουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.

2. Tο εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Kράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.

3. Tο κείμενο της Aγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. H επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Aυτοκέφαλης Eκκλησίας της Eλλάδας και της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας στην Kωνσταντινούπολη.

Οι προτεινόμενες αλλαγές

Η προτεινόμενη από τον ΣΥΡΙΖΑ τροποποίηση του άρθρου 3 προβλέπει την εξής διατύπωση:
1. Η Ελληνική Πολιτεία είναι θρησκευτικά ουδέτερη. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία βρίσκεται αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και με κάθε άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία και τηρεί απαρασάλευτα τους Κανόνες των Αποστόλων και των Οικουμενικών Συνόδων και την εκκλησιαστική παράδοση. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας είναι αυτοκέφαλη και διοικείται σύμφωνα με όσα ορίζουν ο Καταστατικός Χάρτης της, ο Πατριαρχικός Τόμος του 1850 και η Συνοδική Πράξη του 1928. Το εκκλησιαστικό καθεστώς της Κρήτης και των Δωδεκανήσων δεν αντίκειται στις παραπάνω διατάξεις.

Το άρθρο, πάντα κατά την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, συμπληρώνεται από την εξής ερμηνευτική δήλωση:
«Ο όρος επικρατούσα θρησκεία δεν αποτελεί αναγνώριση επίσημης κρατικής θρησκείας και δεν επιφέρει καμία δυσμενή συνέπεια σε βάρος άλλων θρησκευμάτων και γενικότερα στην απόλαυση του δικαιώματος της θρησκευτικής ελευθερίας».